Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szociális kapcsolat formái

2008.05.04

A főemlősök,így az emberi faj közös sajátossága a szociális von -zódás,vagyis az a tulajdonságuk,hogy szeretnek egymás köze- lében tartózkodni,igénylik egymás társaságát,testi közelségét.A kölykök és a csecsmők az anya ölelését,simogatását,a felnőttek pedig az un. kurkászást.Ez a vislkedésforma majd minden majomfajra,sőt  a balinéz asszonyokra is jellemző.A kurkászó egyed átvizsgálja a társa szőrzetét,eltávolítja az élősködőket,el-halt bőrrészeket,idegen anyagokat.A kurkászás higiénés szük- ségletek kielégítésén túl a szociális kapcsolatok kialakítását,fen -tartását,engesztelést,megbékélést,baráti kapcsolat kialakítását szolgálja.Az embernél a testi érintés tapintási ingerek útján való-sul meg ,simogatás.,a kéznek a karra,vagy a vállra tétele útján,kézfogással,vagy összebujás,összesimulás,továbbá a különböző testrészek,a kéz ,a száj,az orr összeérintése révén.Kimutatták hogy ezek az ingerek endorfin hormon szekréciója révén kellemes érzést,örömöt,szexuális indíttatás esetén kéjérzetet váltanak ki a társakban.Kimutatták,hogy a testi kontaktus előnyösn hat a gyermekek fejlődésére,lelkivilágára,a felnőttekre is nyugtató hatással van.A harmonikus személyiségfejlődéshez és fenntartásához minden életkorban szükség van rá,előnyösen enyhíti a szamélyiségzavarokat,a depressziós tüneteket még abban az esetben is ha az hobbi állatra,lóra irányul.Az emberek közötti érintésnek kommunikatív értéke van,amely kifejezi a fölé és alárendeltségi viszonyokat,az érintkezők közötti érzelmi vi-szonyokat.A kapcsolattartásnak ez a módja kultúránként változó.A mediterránumban teljesen természetes ha a férfiak napi sétájukat karonfogva végzik,vagy netán egymás vállait át-fogva vonulnak,táraslognak.Az európai népeknél a három lépés távolság tartása az udvariasság és a mértéktartó tiszteletadás jele.Csányi(1999) írja le,hogy számos törzsi társadalomban a gyermekek nemi szerveinek a megpaskolása a szeretet jele az anya részéről,vagy az uj-guineai eipok,daribik és más törzs férfi tagjait az idősebb asszonyok és más férfiak a herezacskójuk megemelgetésével üdvözlik,más kultúrában ez képtelen és félreérthetelenül a nemi kihívás jele,illetve nem megengedett érintkezési forma.Az érintésben tehát vannak kedvelt és tabu-zónák,mint például a nemi szervek és környékük,vagy a nők keble.A férfiak nemi szerveinek mutogatása nem minden nép-csoportban tekinthető aberratív viselkedési formának.Nagyon sok kultúrában megtalálható a "fallikus fenyegetés" motívuma. Szintén Csányi(1994) említi,hogy különböző uj-guineai törzsek felnőtt férfi tagjai hosszú csövekbe rejtik a hímvesszőjüket és a cső végét a törzsükhöz erősítik,hogy a járásukat ne akadályoz-za.Ha egy Eipo ki akar gúnyolni valakit ,meglazítja a péniszt tartalmazó cső végét és fel le ugrálva himbálja a csövet (Eibl-Eibesfeldt 1989). A fallikus fenyegetés különböző formája jól ismert a főemlősöknél.Az agrersszív himek errekcióban lévő péniszükkel fenyegetik a ransorban alárendelt egyedeket.A legtöbb fajnál a hímivarszervek ,a hatás fokozása végett ,szinesek.A régi görög kultúrában a keresztutakon,a házak előtt ,a határokon helyezetek el fallikus figurákat.A Bali szigeteken a kisértetek elűzése miatt használtak hasonló szobrocskákat.A fallikus fenyegetés különféle formáiért nekünk sem kell a szomszédba mennünk,hiszen a magyar nyelv verbális formában rendkivül gazdag az ilyenjellegű kifejezésekben.Az érintés orális formája  a csók a csimpán-zoknál is ismert.Az etológusok a puszit a csócsáló etetésből vezetik le,amikor az anya a gondosan megrágott táplálékot a kicsinye szájába juttatja.A táplálkozással összefüggő viselkedés az embernél uj funkciót nyert hiszen a szerelmes és a szexuális kapcsolat eszköze lett.Az etológusok az ilyen evolúciós folyamatot ritualizációnak nevezik.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.